Inovácie vo vzdelávaní na SOŠ strojníckej v Považskej Bystrici v rámci Národného projektu Centrá excelentnosti odborného vzdelávania a prípravy (NP CEOVP)


  1. Úvod

SOŠ strojnícka v Považskej Bystrici dlhodobo realizuje inovatívne aktivity v oblasti odborného vzdelávania a prípravy (OVP). Cieľom v rámci NP CEOVP je systematizovať tieto inovácie, zaviesť monitorovací mechanizmus a sledovať ich prostredníctvom merateľných ukazovateľov (KPI).


  1. Hlavné oblasti inovácií

Oblasť

Konkrétne aktivity / výstupy

Pedagogické dokumenty a učebné materiály

rámcové učebné plány (obrábač kovov, elektrotechnik), odborné učebnice (mechanik nastavovač), digitálne materiály (RSOV), aktualizácia vzdelávacích štandardov a osnov

Experimentálne overovanie

jednotná záverečná skúška v strojárstve a elektrotechnike, autorizácia v sektoroch (automobilový priemysel, strojárstvo, elektrotechnika), jednotné zadania pre H a K odbory

Technológie a metódy

robotizácia v strojárstve, online a dištančné kurzy, využitie VR a simulátorov, modularizácia OVP, projektové vyučovanie a mentorstvo

Podpora žiakov a pedagógov

individuálne učebné plány (ŠVVP, nadaní), rozvoj mäkkých zručností, kooperatívne učenie, podpora digitálnych kompetencií pedagógov

Celoživotné vzdelávanie

inovačné metódy vzdelávania dospelých, tvorba učebných materiálov zameraných na nové technológie, ekológiu a udržateľnosť


  1. Merateľné ukazovatele inovácií (KPI)

KPI

Meraná hodnota / cieľ

1. Počet vypracovaných pedagogických dokumentov

min. 2 ročne (učebné plány, osnovy, štandardy)

2. Počet nových/aktualizovaných učebníc a digitálnych materiálov

min. 1 ročne

3. Počet realizovaných experimentov (záverečné skúšky, overovania)

min. 2 ročne

4. Zavedené inovatívne technológie (VR, simulátory, robotizácia)

min. 1 nová technológia ročne

5. Podiel žiakov v individuálnych učebných plánoch

10–15 % študentov

6. Počet partnerstiev (zamestnávatelia, VŠ, zahraničné inštitúcie)

min. 5 aktívnych partnerstiev ročne

7. Počet inovačných aktivít v celoživotnom vzdelávaní dospelých

min. 2 nové programy v rámci projektu


  1. Diseminácia výsledkov

Forma šírenia

Cieľová skupina

Frekvencia

Odborné semináre a workshopy organizované školou

pedagógovia, žiaci, partneri

min. 2× ročne

Prezentácie na podujatiach CEOVP

odborná verejnosť, zamestnávatelia

podľa harmonogramu

Digitálne výučbové materiály a online platformy

žiaci, dospelí účastníci vzdelávania

priebežne

Publikácie a odborné články

odborná a akademická obec

min. 1× ročne


  1. Záver

SOŠ strojnícka v Považskej Bystrici patrí medzi aktívnych inovátorov v oblasti OVP. V rámci NP CEOVP sa zameriava na:

  • systematické zavádzanie a hodnotenie inovácií,
  • prepojenie vzdelávania s praxou a technologickým vývojom,
  • rozvoj digitálnych a mäkkých zručností,
  • podporu inkluzívneho a individualizovaného vzdelávania,
  • rozšírenie aktivít do oblasti celoživotného vzdelávania.

Týmto spôsobom škola významne prispieva k zvyšovaniu kvality odborného vzdelávania, zvyšovaniu uplatniteľnosti absolventov na trhu práce a napĺňaniu cieľov Centra excelentnosti OVP.