Výchovno-vzdelávací proces
Naša škola kladie dôraz na kvalitu praktického vyučovania, ktoré realizujeme v úzkej spolupráci so zamestnávateľmi. V rámci odborného výcviku a odbornej praxe zabezpečujeme, aby si naši žiaci osvojili reálne zručnosti, ktoré uplatnia v budúcej profesii.
Súčasťou hodnotenia kvality výučby sú aj aktivity zamerané na sociálny a osobnostný rozvoj žiakov. Veríme, že škola má byť nielen miestom vzdelávania, ale aj prostredím, kde sa rozvíja charakter, komunikácia, tímová spolupráca a zdravé sebavedomie.
Reagujeme aj na potreby trhu práce – systematicky pracujeme na kompenzácii nedostatku mäkkých zručností, ktoré zamestnávatelia dlhodobo vnímajú ako slabinu absolventov. Práve preto do vyučovania cielene zapájame formálne aj neformálne aktivity, ktoré podporujú rozvoj tzv. soft skills, akými sú zodpovednosť, iniciatíva, schopnosť riešiť problémy či efektívna spolupráca.
3.1 Praktické vyučovanie u zamestnávateľov
Jedným z pilierov kvalitného odborného vzdelávania je prepojenie teórie s praxou. Na našej škole preto systematicky realizujeme praktické vyučovanie nielen v priestoroch školy, ale najmä priamo u zamestnávateľov – tam, kde sa žiaci stretávajú s reálnym pracovným prostredím a modernými technológiami.
Odborný výcvik na našej škole prebieha systematicky podľa ročníkov a typu štúdia, s cieľom zabezpečiť kvalitné odborné zručnosti v reálnom prostredí. Praktické vyučovanie prebieha buď v moderných dielňach školy, alebo priamo u zamestnávateľov.
Praktické vyučovanie formou odborného výcviku:
V školských dielňach:
- pre žiakov 1. a 2. ročníka študijných odborov
- pre žiakov 1. a 2. ročníka učebných odborov
U zamestnávateľa alebo na pracovisku praktického vyučovania (v rámci SDV):
- pre žiakov 3. a 4. ročníka študijných odborov
- pre žiakov 3. ročníka učebných odborov, ktorí vykonávajú odborný výcvik 4-krát do týždňa
Praktické vyučovanie formou odbornej praxe:
- pre žiakov nadstavbového štúdia (1. a 2. ročník)
- prebieha 1-krát do týždňa na pracovisku zamestnávateľa
Duálne vzdelávanie v číslach:
Našu školu charakterizuje silné prepojenie s praxou – aktuálne má 312 žiakov z celkového počtu 575 podpísanú učebnú zmluvu so zamestnávateľom, čo predstavuje 54,26 % žiakov zapojených do systému duálneho vzdelávania (SDV). Tento systém umožňuje žiakom získavať odborné skúsenosti v reálnom prostredí, rozvíjať pracovné návyky a zvyšovať svoju uplatniteľnosť na trhu práce už počas štúdia.
V tabuľke uvádzame počty žiakov zapojených v systéme duálneho vzdelávania:
3.2 Sociálny a osobnostný rozvoj žiaka
Sme školou, ktorá podporuje rozvoj žiakov nielen po odbornej a vedomostnej stránke, ale aj po stránke sociálnej, hodnotovej a osobnostnej. V priebehu školského roka sa žiaci zapájajú do širokej škály aktivít, ktoré ich motivujú k spolupráci, kreativite, kritickému mysleniu aj zodpovednosti voči sebe a spoločnosti.
Naši žiaci sa pravidelne zúčastňujú odborných, jazykových, umeleckých, technických, športových a vedomostných súťaží na rôznych úrovniach – od školských kôl až po krajské, celoslovenské a medzinárodné. Tieto aktivity sú výbornou príležitosťou na rozvoj talentu a zdravého súťaženia.
Významnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu sú aj návštevy kultúrnych inštitúcií, múzeí, divadiel a odborné exkurzie u zamestnávateľov, ktoré prehlbujú prepojenie teórie s praxou.
Zapájame sa do projektov medzinárodnej spolupráce, zameraných na rozvoj jazykových, komunikačných a digitálnych zručností, a organizujeme tematické dni, workshopy, multimediálne prednášky a preventívne programy na podporu mediálnej gramotnosti, tolerancie, ľudských práv a zdravého životného štýlu.
Osobitné miesto má aj adaptačný program pre žiakov 1. ročníka, ktorý im uľahčuje začlenenie do školského kolektívu.
Škola je zároveň organizátorom medzinárodnej súťaže odborných vedomostí a praktických zručností, čím si upevňuje svoje postavenie v odbornom vzdelávaní doma aj v zahraničí.
Tieto aktivity sú pre našich žiakov priestorom na osobnostný rast, budovanie hodnôt a formovanie kompetencií dôležitých pre život a budúce povolanie.
Viac o našich aktivitách a výsledkoch nájdete na našej stránke, EduPage a sociálnych sieťach:
🌐 soujpb.edupage.org
📸 Facebook školy
📸 Instagram školy
3.3 Zručnosti pre 21. storočie
Naša škola cielene rozvíja kľúčové zručnosti pre 21. storočie, ktoré sú nevyhnutné pre osobnostný a profesijný rast mladých ľudí v meniacej sa spoločnosti a na trhu práce. V školskom vzdelávacom programe máme zakotvené stratégie a metódy na podporu kompetencií, akými sú kritické myslenie, riešenie problémov, digitálna gramotnosť, kreativita, komunikácia, spolupráca, adaptabilita a schopnosť celoživotného učenia sa.
Žiaci tieto zručnosti rozvíjajú rôznorodými formami:
- prostredníctvom projektového vyučovania, odborných prezentácií a riešenia reálnych technických problémov,
- zapojením do odborných, jazykových, prírodovedných, umeleckých, športových či vedomostných súťaží, ktoré preverujú nielen vedomosti, ale aj schopnosť riešiť úlohy pod tlakom, pracovať v tíme a komunikovať,
- v rámci exkurzií, školských projektov a medzinárodnej spolupráce, ktoré rozvíjajú kultúrnu všímavosť, otvorenosť a orientáciu v globálnom priestore,
- na krúžkoch zameraných na odborné aj všeobecné oblasti, ktoré poskytujú priestor na experimentovanie, sebarozvoj a tvorivé hľadanie riešení,
- adaptačnými a preventívnymi programami, ktoré posilňujú sebapoznanie, psychickú odolnosť, sociálne kompetencie a zdravé medziľudské vzťahy.
Zručnosti ako sebariadenie, zodpovednosť, flexibilita, tímová spolupráca, etické myslenie či schopnosť prijímať spätnú väzbu sa rozvíjajú aj v rámci bežného vyučovania – prostredníctvom formálnych aj neformálnych edukačných prístupov. Vyučujúci vedome vytvárajú podmienky pre aktívne učenie, diskusiu, prácu v tíme, samostatné hľadanie riešení a využívanie moderných technológií.
Viac o našich aktivitách a výsledkoch nájdete na našej stránke, EduPage a sociálnych sieťach:
🌐 soujpb.edupage.org
📸 Facebook školy
📸 Instagram školy