Naša škola vytvára prostredie, v ktorom má každý žiak príležitosť uspieť – bez ohľadu na jeho individuálne potreby, pôvod či štartovaciu pozíciu. Pedagogickí zamestnanci sú pripravení prispôsobiť vyučovanie rôznorodým skupinám žiakov a poskytovať im podporu počas celého štúdia. 

Reagujeme na rozmanitosť našich žiakov – či už ide o štýl učenia, sociálne zázemie alebo špecifické vzdelávacie potreby. Dôležitou súčasťou nášho prístupu je aj zabezpečenie fyzickej a informačnej bezbariérovosti, ako aj vytváranie bezpečného, rešpektujúceho a podporného školského prostredia. 

Cieľom inkluzívneho prístupu je pomôcť každému žiakovi naplno rozvinúť svoj potenciál a úspešne ukončiť štúdium v zvolenom odbore. 

 

13.1 Pripravenosť učiteľov a MOV 

Pedagogickí zamestnanci sú pravidelne informovaní o vzdelávacích potrebách žiakov prostredníctvom porád, pedagogických rád, elektronicky alebo osobne. Kľúčové informácie sú spracované v individuálnych vzdelávacích programoch, ku ktorým majú všetci vyučujúci prístup. Sú oboznámení aj s úrovňami podporných opatrení a odporúčanými prístupmi k jednotlivým žiakom. 

Na škole pôsobí školský podporný tím v zložení školský špeciálny pedagóg a pedagogickí asistenti. Tím aktívne spolupracuje s vyučujúcimi, zabezpečuje informovanosť o vhodných prístupoch a pravidelne rieši výchovno-vzdelávacie potreby žiakov. Okrem každodennej komunikácie sa raz mesačne konajú pracovné stretnutia s asistentmi zamerané na výmenu skúseností a odporúčania opatrení. 

Hoci škola nemá zriadenú vlastnú krízovú linku, k dispozícii je fyzická aj elektronická schránka dôvery (v prostredí EduPage) a na webe sú zverejnené kontakty na odbornú pomoc. V spolupráci s CPaP zabezpečujeme diagnostiku, odborné usmernenie aj adaptačné dni pre žiakov 1. ročníkov. 

Spolupráca s Ligou za duševné zdravie 

Školenie pedagogických zamestnancov o rozpoznávaní vzdelávacích potrieb 

Školenie prvej pomoci 

 

13.2 Diverzita a inklúzia vo vzdelávacom prostredí 

Naša škola sa dlhodobo usiluje o to, aby odborné vzdelávanie a príprava boli dostupné pre všetkých žiakov bez rozdielu. Odstránili sme bariéry, ktorým čelili žiaci zo znevýhodneného prostredia, a aktívne pracujeme na vytváraní podporného a bezpečného prostredia pre každého. 

Zabezpečujeme, aby mali všetci žiaci rovnaký prístup k ochranným pracovným prostriedkom, ako aj k lekárničkám, ktorá sú  dostupné vo výučbových priestoroch. 

V našej škole sa vzdelávajú žiaci rôzneho sociálneho aj zdravotného zázemia, pričom dôsledne rešpektujeme ich individuálne potreby a schopnosti. Podporujeme rovnosť príležitostí aj v oblasti výberu povolania – napríklad motivujeme dievčatá k technickým odborom. 

Sledujeme aktuálne trendy a overené prístupy v oblasti inkluzívneho vzdelávania a prispôsobujeme naše odbory a metódy tak, aby zohľadňovali rozmanitosť žiakov. Využívame diferencované vyučovanie, individuálne učebné plány a moderné pedagogické prístupy, ktoré umožňujú napredovať každému žiakovi vlastným tempom. 

Našou ambíciou je byť školou, kde inklúzia nie je len formálne pravidlo, ale prirodzená súčasť každodenného života. 

Seminár zameraný na odbornú pomoc pri podporných opatreniach

Debarierizácia - plagát

13.3 Predčasný odchod zo školy 

Naša škola systematicky pracuje na znížení predčasného ukončenia štúdia a zlepšovaní študijných výsledkov žiakov so znevýhodnením či špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). Cieľom je zabezpečiť, aby všetci žiaci mali rovnaký prístup k vzdelávaniu.  

Máme vypracovanú metodiku, ako pracovať so žiakmi ohrozenými školským neúspechom, na základe ktorej je vypracovaný harmonogram podporných aktivít. Dôsledne monitorujeme a analyzujeme predčasné ukončenie štúdia.  

V rámci preventívnych opatrení škola zaviedla interný predpis na predchádzanie záškoláctvu a zlepšovanie výchovno-vzdelávacích výsledkov. Vďaka jasne stanoveným postupom spolupráce medzi učiteľmi, rodičmi a vedením školy dokážeme rýchlo reagovať na problémy a vytvárať podporné prostredie pre každého žiaka. Dokument podporuje aj systematické zapisovanie krokov do elektronickej žiackej knižky, čo zvyšuje transparentnosť a zodpovednosť. 

Zároveň žiakom sprístupňujeme digitálne podporné zdroje, akými sú elektronické učebnice, pracovné listy a prezentácie, ktoré im pomáhajú lepšie porozumieť učivu alebo dobehnúť zameškané. 

Našou snahou je vytvoriť také podmienky, aby každý žiak mohol svoje štúdium úspešne dokončiť a pripraviť sa na uplatnenie v živote aj na trhu práce. 

Príkaz riaditeľa na predchádzanie zlým VV výsledkom