Digitalizácia
Digitalizácia je kľúčovým aspektom moderného vzdelávania. Jej hlavným cieľom je pripraviť žiakov na digitálnu budúcnosť tým, že im poskytne relevantné digitálne zručnosti a kompetencie. Pedagogickí a odborní zamestnanci musia byť schopní efektívne využívať digitálne technológie, preto je nevyhnutné ich digitálne kompetencie hodnotiť a rozvíjať.
Naša škola integruje digitálne edukačné materiály a postupy do výučby a neustále sa snaží zabezpečiť zodpovedajúcu digitálnu infraštruktúru. V Školských vzdelávacích programoch a Programoch celoživotného vzdelávania je zapracovaný digitálny obsah, zameraný na získavanie relevantných digitálnych kompetencií.
11.1 Digitálne kompetencie zamestnancov
Digitálne kompetencie zamestnancov sú kľúčovým predpokladom pre moderné a bezpečné vzdelávanie. Všetci pedagogickí zamestnanci a žiaci našej školy majú bezplatný prístup k plnej verzii Microsoft Office 365 a ďalším nástrojom, ktoré im umožňujú rozvíjať digitálne zručnosti a spolupracovať v modernom online prostredí. V našej škole sa systematicky venujeme ich rozvoju prostredníctvom rôznych aktivít a nástrojov. Tieto aktivity sú súčasťou našej vízie byť školou, ktorá nielen reaguje na výzvy digitálnej doby, ale aktívne formuje bezpečné a inovatívne vzdelávacie prostredie.
Realizovali sme komplexné sebahodnotenie školy v oblasti digitálneho prostredia a pripravenosti – výsledky využívame ako podklad pre ďalšie plánovanie vzdelávania a technickej podpory.
Školská správa Selfie 2024-2025.pdf
Zamestnanci sa tiež zapojili do celoslovenského testovania digitálnych zručností IT Fitness Test, ktoré poskytlo spätnú väzbu o ich úrovni v oblasti práce s informáciami, internetom, bezpečnosťou, komunikáciou a riešením problémov.
Kybernetická bezpečnosť a ochrana súkromia - školenie pre zamestnancov
11.2 Digitálne edukačné materiály, digitálne postupy a digitálna infraštruktúra
Stredná odborná škola strojnícka v Považskej Bystrici systematicky buduje moderné digitálne vzdelávacie prostredie, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou odborného vzdelávania. K dispozícii sú digitálne učebnice a pracovné listy vytvorené v rámci projektu Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť pre predmety.
Škola sa takisto aktívne zapojila aj do národného projektu Rozvoj stredného odborného vzdelávania, kde naši pedagogickí zamestnanci spolupracovali na tvorbe a hodnotení digitálnych výučbových materiálov – pracovných listov, prezentácií, videoprojekcií a ďalších pomôcok. Tieto výstupy sú verejne dostupné na portáli: viki.iedu.sk.
Každý učiteľ má k dispozícii vlastný notebook z projektu ediT1, a každá bežná trieda je vybavená notebookom, projektorom a pripojením na internet. Škola zároveň buduje dynamickú digitálnu prítomnosť, ktorá je pravidelne aktualizovaná prostredníctvom webovej stránky a aktívnych sociálnych sietí. Vďaka týmto krokom vytvárame pre žiakov aj učiteľov stabilné a dostupné prostredie na vzdelávanie v súlade s požiadavkami 21. storočia.
11.3 Digitálny obsah v ŠkVP a v programoch CŽV
Digitálny obsah tvorí pevnú súčasť našich školských vzdelávacích programov (ŠkVP) aj vzdelávacích kurzov určených pre dospelých. V odborných predmetoch využívame digitálne učebnice, pracovné listy, interaktívne prezentácie a e-learningové zdroje, ktoré sú zakomponované priamo do učebných osnov.
Digitálne výučbové materiály boli vytvorené v rámci národných projektov Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť a Rozvoj stredného odborného vzdelávania, pričom súbežne vznikli aj vlastné podklady vytvorené pedagógmi našej školy. Tieto zdroje pravidelne aktualizujeme a prispôsobujeme požiadavkám trhu práce a technologickému pokroku.
Aj v programoch celoživotného vzdelávania kladieme dôraz na využitie digitálneho obsahu. Účastníci majú k dispozícii elektronické študijné materiály, videonávody a testy. Súčasťou výučby sú aj digitálne nástroje používané v praxi – od softvérov na programovanie CNC strojov až po systémy na technické kreslenie a meranie.
Takýto prístup nám umožňuje prepojiť teóriu s praxou, posilniť digitálne zručnosti účastníkov a zvýšiť efektivitu výučby v odbornom aj celoživotnom vzdelávaní.